Mönster En Rosa Dröm Mössa / pattern A Pink Dream the Hat

English pattern at the end of the post =)
 
Jag har knåpat ihop ett nytt mönster på en mössa =) Denna mössan gav jag till en härlig vän som jag lärt känna i en facebookgrupp som heter "Änglarnallar" (det kommer ett helt eget inlägg längre fram om Änglarnallar).
 
Hon, precis som jag (och många med oss) älskar rooooooosa, så det var ju självklart att jag var tvungen att göra en rosa mössa till henne. Givetvis kunde jag ju inte bara göra en mössa utan det blev ett par tumvantar med =) Mönster på dem kommer senare. Tyvärr tog mitt rosa garn slut efter vantarna men jag hade ju en ide kvar i huvudet, jag ville göra en stor halstub i samma mönster. Tyvärr hade jag inte så mycket rosa kvar utan halstuben fick bli ljuslila istället.
 
<3 Jag har lagt ner mycket tid både på att göra mönstret och lägga ut det på bloggen. Så om du virkar efter mitt mönster och lägger ut på sociala medier, ber jag dig komma ihåg att länka eller hänvisa till mönstret eller www.annavirkpanna.blogg.se. Du får gärna tagga dina bilder med #annavirkpanna så jag med kan få se dina fina alster. <3
 
Korsade stolpar - Hoppa över en maska, gör en stolpe i nästa maska, gör sen en stolpe i den överhoppade maskan.
Varje varv avslutas med en smygmaska i första maskan.
 
 
Garnet jag har använt hittar du hos Favoritgarner . De har fri frakt vid köp över 100 SEK och leveransen är blixsnabb ;) oftast får man sin leverans dagen efter man har beställt.
 
En rosa dröm - mössa
 
Garn: Scheepjes Stone Washed XL - Rose Quartz
Åtgång: 150 g
Virknål: 5
 
Lägg upp 80 luftmaskor och slut till en ring med en smygmaska. (Detta passar mitt huvud som är 57 cm i omkrets).
 
V1: 1lm, en fm i varje maska.
V2-5: 1 lm, en fm i bakre maskbågen i varje maska. 
V6: Korsade stolpar varvet runt.
V7: En st i varje maska varvet runt.
V8: En fm i varje maska varvet runt. 
 
Upprepa varv 6-8 så många ggr du vill. Jag gjorde totalt 7 omgångar av dessa tre varven.
 
Sista varvet: 1 lm, (fm, 2fm tills) upprepa inom () varvet runt. Avsluta med en sm i första maskan. 
Dra ihop öppningen och fäst tråden noga.
 
Kanten på mössan är gjord med crabstitch. Det är fasta maskor virkade åt höger istället för åt vänster. Det kan vara lite klurigt att få till innan man är van men det blir väldigt fint tycker jag.
 
Om du ser något som inte stämmer i mönstret får du gärna kontakta mig på [email protected], så jag kan rätta till felet =) Tack på förhand <3
 
 
ENGLISH BELOW
 
I've made another hat pattern =) This one I gave to a sweet friend of mine. Someone I got to know while crocheting animals for the facebook-group "Änglarnallar* (Angelbears).
 
She (like so many of us) looooooves pink, so I knew I had to make her a pink hat. And when I keept thinking the idea of mittens in the same pattern came up =) (Pattern for the mittens will come up at another time.) And I couldn't stop there so I made a cowl too in the samt pattern. But I didn't have enough pink left so the cowl was made in purple.
 
<3 I have spent many hours making this pattern and publishing it on my blog. If you crochet something from any of my patterns, PLEASE link back to annavirkpanna.blog.se or give me credit for the pattern. I would love it if you use #annavirkpanna in social media so I can see all your work. <3
 
X-stitch - Skip one stitch, dc in next stitch, go back and dc in the skipped stitch. 
Each round ends with a slip stitch to first stitch.
 
 
A Pink Dream - the Hat
Yarn: Scheepjes Stone Washed
XL - Rose Quartz
Amount: 150 g
Crochet hook: 5 mm
 
Chain 80. Join with slip stitch to first chain to form a ring. (This will fit my head that measures 57 cm around).
 
Rnd 1: Ch1, 1 sc in each chain around.
Rnd 2-5: Ch1, 1 sc i each st around. These rounds are made in back loops only.
Rnd 6: X-stitch around. 
Rnd 7: Dc in each st around.
Rnd 8: Sc in each st around.
 
Repeat round 6-8 as many times as you like. I did 7 repeats.
 
Last round: Ch 1, (sc, sc2tog) repeat () around.
Draw end through remaining stitches and pull tight. Fasten securely.
 
The edge is made using crab stitch. I just love the way this stitch looks.
 
If you find something wrong please contact me at [email protected] so I can change it =) Thank you <3
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

AnnaVirkpanna

I samarbete med Favoritgarner

RSS 2.0