Mönster / Pattern - Split Personality Cowl

English pattern at the end of the post =)
 
Jag älskar sjalar och halstuber, det kan jag villigt erkänna. Däremot använder jag tyvärr inte det så ofta eftersom jag lätt får en stryp känsla när jag har någon om halsen. Tur man har vänner som inte har samma problem :) Denna har jag gjort till en vän som är ute många timmar om dagen och gärna har något man kan dra upp lite vid öronen och burra ner hakan i. 
 
Som alltid när jag skapar så är det inte någon planering inblandad utan det gäller att det finns garn här hemma. Egentligen skulle den bara vara rosa och grå i kanterna men givetvis så räckte ju inte det rosa garnet här heller :D så då improviserar man och helt plötsligt har man en helt annan skapelse än den man trodde från början. Nu passar det ju väldigt bra tycker både jag och vännen att man kan välja om man känner sig rosa eller grå eller kanske lite galen, då kan man visa både rosa och grått (Y). Därför fick den heta Split Personality =) vi har ju alla mer än en sida ;)
 
 
Scheepjes Stone Washed XL består av 70% bomull och 30 % akryl,  och finns i  23 härligt "slitna" färger. Det är mitt absoluta favoritgarn när det kommer till sköna mössor, vantar och halsdukar. Givetivs passar det bra till andra projekt med. Till Stone Washed XL rekommenderas virknål/stickor 5 mm men jag har ju använt både 6 och 7 med utmärkt resultat. Allt beror på vilken känsla du vill få ut i dina alster. Scheepjes Stone Washed XL finns hos favoritgarner.se, tillsammans med Scheepjes andra härliga garner.
 
Denna halstuben har jag virkat i tre delar. De två kanterna är gjorda med moss stitch och virkas för sig. Sen är mittendelen virkad, ihopsydd och så virkas/sys kanterna på. Kanterna virkas runt men mittendelen virkas i rader.
 
 
Split Personality - Halstub
 
 
Garn: Scheepjes Stone Washed XL  - Rose Quartz och Smokey Quartz
Åtgång: 200 g (2 nystan av varje färg)
Virknål: 6 mm
Höjd: ca 38 cm
Omkrets: ca 60 cm
 
Mudd (2 st)
 
Grått garn - 90 lm som sluts till en ring med en sm.
 
V1: Grått 1 lm, 1 fm i varje maska. Avsluta med en sm i första m. (90 fm)
V2: Grått (1 fm, 1 lm, hoppa över en m) varvet ut. Avsluta med en sm i första m. (45 fm)
V3: Rosa (1 fm i föregående varvs lm, 1 lm, 1 fm i nästa lm från föregående varv) varvet ut. Avsluta med en sm i första m. (45 fm)
V4: Grått repetera v 3
V5: Rosa repetera v 3
V6: Grått repetera v 3
V7: Rosa repetera v 3
V8: Grått repetera v 3
V9: Grått 1 lm, 1 fm i samma m, 1 fm i varje fm och lm från föregående var, varvet ut. Avsluta med sm i första m. (90 fm)
 
Mittendelen
 
Antalet luftmaskor du lägger upp här styr hur hög din halstub blir. Mittendelen virkas på fel håll kan man säga. Den blir en rektangel som virkas ihop kortsida mot kortsida = en tub.
 
Med rosa garn lägg upp 40 lm.
 
R1: 1 hst i 3:e lm från nålen, 37 hst, 2 lm, vänd (38 hst)
R2: Hst i den maskbågen som är "framför" de 2 vanliga, 2 lm, vänd (38 hst)
R3: Hst i bakre maskbågen, 2 lm, vänd (38 hst)
 
Fortsätt med varv 2 och 3 tills mittendelen är lika lång som halva din mudd. Min mudd är 30 cm när den ligger platt så när min mittendel var 30 cm bytte jag till grått garn och fortsatte med varv 2 och 3 tills den grå delen var lika lång som den rosa. Mät gärna mot mudden så du ser att din mittendel blir tillräckligt lång.
 
Lägg kortsidorna mot varandra och virka eller sy ihop så du får din tubform. Vänd tuben ut och in, så du har utsidan (med ränderna) inåt. Vänd dina muddar så du har utsidan inåt på dem med. Ta en mudd och lägg den i tuben, kant i kant. Sen syr eller virkar du ihop dem. Jag virkade ihop med sm. Gör sedan likadant i andra änden.
 
Fäst alla trådar.
 
 
Hoppas ni förstår min beskrivning, annars är det bara att fråga så ska jag svara efter bästa förmåga. Jag tänkte ju inte på att fota de olika stegen (läxa till nästa gång ;) ) Halstuben är redan hos sin nya ägare och värmer henne gott.
 
 <3 Jag har lagt ner mycket tid både på att göra mönstret och lägga ut det på bloggen. Så om du virkar efter mitt mönster och lägger ut på sociala medier, ber jag dig komma ihåg att länka eller hänvisa till mönstret eller www.annavirkpanna.blogg.se. Du får gärna tagga dina bilder med #annavirkpanna så jag kan få se dina fina alster. <3
 
Om du ser något som inte stämmer i mönstret får du gärna kontakta mig på [email protected], så jag kan rätta till felet =) Tack på förhand <3
 
 
ENGLISH BELOW
 
I just love cowls. Unfortunately I don't wear them as much as I want to, mostly because I get a choking feeling when things are tight around my neck. Lucky me most of my friends haven't got that same problem =) This one is made for a friend that spends many hours a day outside.
 
As always when I create there's no planning at all involved. I just hope I have the right yarn and enough yarn for just that project. My first thought was to make this grey and pink at the top and bottom and all pink in the middle. The pink yarn wouldn't be enough I could tell so I decided to go with half and half and I must say that both me and my friend loves the way it came out. Now she can decide if she feels pink, or grey or perhaps a little bit of both. And that's when the name came to me "Split Personality", we all have more then one side ;)
 
I've used Scheepjes Stone Washed XL, my favourite yarn for soft and warm hats, cowls and mittens.
 
This cowl is made in 3 parts. One top, one bottom (exactly the same) and the middlepart. Top/Bottom is worked in the round with moss stitch. The middle part are made in rows.
 
Split Personality - Cowl
 
Yarn: Scheepjes Stone Washed XL  - Rose Quartz och Smokey Quartz
Amount: 200 g (2 skeins of each colour)
Hook size: 6 mm
Height: 38 cm
Circumference: 60 cm (is this the correct term?)
 
Top and bottom
 
Grey yarn - chain 90 j
oin with slip stitch to first chain to form a ring.
 
Rnd 1: Grey Ch1, 1 sc in each chain around. Join with sl st to first ch. (90 sc)
Rnd 3: Grey (1 sc, 1 ch, skip one st) repeat around. Join with sl st to first ch. (45 sc)
Rnd 3: Pink (1 sc in ch 1 from rnd 1, 1 ch, skip one st) repeat around. Join with sl st to first ch. (45 sc)
Rnd 4: Grey repeat rnd 3
Rnd 5: Pink repeat rnd 3
Rnd 6: Grey repeat rnd 3
Rnd 7: Pink repeat rnd 3
Rnd 8: Grey repeat rnd 3
Rnd 9: Grey 1 sc in each sc and ch around. Join with sl st to first ch. (90 sc)
 
Middlepart
 
The number of chains you make decides how tall your cowl will be. This part is crocheted the wrong way one might say. It will be an rectangle that's crocheted together on the short sides.
 
With pink chain 40
 
Row 1: 1hdc in the 3rd ch from hook. 37 hdc, 2 ch, turn (38 hdc)
Row 2: Hdc in the loop that is in front of the 2 regular ones, ch 2, turn (38 hdc)
Row 3: Hdc in back loop, ch 2, turn (38 hdc)
 
Continue row 2 and 3 until your middlepart is as long as you top/bottom.  My top is 30 cm (lying flat) so when my middlepart measured 30 cm I changed to grey yarn and continued with row 2 and 3. When the grey part is the same size as the pink it's time to cut the yarn. But before you cut the yarn, make sure that you have made the middlepart long enough.
 
Then put the short sides against eachother and sew/crochet them toghether, making a cowl =) Make sure you have the stripes on the inside (the side with the stripes is the right side) and turn your top and bottom inside out too. Put the top inside the cowl edge to edge and sew/crochet them togheter. I used sl st to crochet mine togheter. Then repeat for the bottom part.
 
Secure all ends.
 
I really hope you understand my description, don't hesitate to ask me. I will do my very best to answer =) I didn't think about taking pictures of each step (homework for next time). And the cowl is already in it's new home.
 
<3 I have spent many hours making this pattern and publishing it on my blog. If you crochet something from any of my patterns, PLEASE link back to annavirkpanna.blog.se or give me credit for the pattern. I would love it if you use #annavirkpanna in social media so I can see all your work. <3
 
If you find something wrong please contact me at [email protected] so I can change it =) Thank you <3



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

AnnaVirkpanna

I samarbete med Favoritgarner

RSS 2.0