Mönster Midnattsolmössan / Pattern Midnattsol hat

Jag fick ju frågan för en tid sedan om jag ville testa ett handfärgat garn (läs inlägget här). Resultatet blev en härlig mössa och nu tänkte jag dela med mig hur jag gjorde min fina mössa. Det är en enkel beskrivning men jag hoppas du hänger med. Är det något du undrar över så bara fråga mig i kommentarsfältet eller på [email protected], så svarar jag så gott jag kan ;)

 

<3 Jag har lagt ner mycket tid både på att göra mönstret och lägga ut det på bloggen. Så om du virkar efter mitt mönster och lägger ut på sociala medier, ber jag dig komma ihåg att länka eller hänvisa till mönstret eller www.annavirkpanna.blogg.se. Du får gärna tagga dina bilder med #annavirkpanna så jag med kan få se dina fina alster. <3 

 

<3 I have spent many hours making this pattern and publishing it on my blog. If you crochet something from any of my patterns, PLEASE link back to annavirkpanna.blogg.se or give me credit for the pattern. I would love it if you use #annavirkpanna in social media so I can see all the things you make. <3

 

Midnattsol mössa / hat

 

Garn: Midnattsol garn, 100 g

Virknål: 6 mm

 

Yarn: Midnattsol yarn, 100 g

Crochet hook: 6 mm

 

 

Mudd - brim

 

12 lm. Virka fram och tillbaka i den bakre maskbågen hela tiden. Varje varv består av 11 fm + 1 lm (vändmaska). Avsluta när mudden når runt huvudet. Det är bättre att den är lite tight än lite för stor, de flesta brukar töja sig efter lite användning.

 

Chain 12. Crochet in the back loop. Each row is 11 sc + 1 ch (turning chain). Stop when the brim reaches around your head. It's better if it's a little bit tight then too loose, because it streches a bit.

 

 

Lägg ändarna mot varandra och virka ihop med smygmaskor.

 

Slip stich the ends togehter.

 

 

V1: 1 lm, 60 fm , avsluta med en sm i första m, Börja där du virkade ihop ändarna och virka fm längs hela ena kanten på mudden. Det brukar bli bra om man gör en fm i varje hål. Jag fick in 60 fm på detta varvet. För att det ska gå jämnt upp så ska antalet maskor du gör vara delbart med 3.

 

Rnd 1: Ch 1, 60 sc, join with sl st to first st. Begin where you sl st the ends togheter and sc around the brim. I made one sc in each hole = 60 sc for me. Just make sure you can divide the number by 3.

 

V2: 2 lm, 60 st, avsluta med en sm i första maskan.

 

Rnd 2: Ch 2, 60 dc, join with sl st to first st.

 

V3-20: 2 lm, 20 kors st gr, avsluta med en sm i första maskan. En korsad stolpgrupp gör jag så här: hoppa över en maska, gör en stople i vardera nästa två maskor, sen görs en stolpe i den överhoppade maskan = 1 kors st gr. Du kan göra så många varv som det passar dig. Vissa vill ha mer häng på mössan och andra mindre.

 

Rnd 3-20: Ch 2, 20 X-stitch groups, join with sl st to first st. I make a X-stitch group like this: skip one st, one dc in the next two st, now do one dc in the skipped st = one X-stitch group. You can make as many rounds as you like, it depends on how baggy you want it.

 

 

När du tycker mössan är lagom lång så klipper du av garnet, men lämna en lång ände så du kan sy ihop din mössa.

 

Cut the yarn but leave a long end so you can sew the top together.

 

Stäng mössan genom att gå varvet runt fram och tillbaka mellan stolparna med tråden. Dra sedan åt så hålet stängs och fäst ordentligt.

 

Close the top by taking the yarn out and in between the stitches around the top. Pull tight and secure the yarn properly.

 

Jag tror att mössan hade varit ännu lite bättre med en stor pom-pom också men tyvärr så hade jag bara 100 gram av detta härliga garnet så den fick bli utan. 

 

I love this yarn and it makes my hat look even better =) The only thing I would want to try is to make a pom-pom and attach to the top.

 

 

Visst är det underbart när garnet gör allt jobbet åt dig ;)

 

Dpn't you just love it when the yarn does all the job =)

 

Om du ser något som inte stämmer i mönstret får du gärna kontakta mig på [email protected], så jag kan rätta till felet =)

 

It's my first time writing a "pattern" and translating it into english. Please contact me at [email protected] if you see something that's wrong, so I can change it =)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

AnnaVirkpanna

I samarbete med Favoritgarner

RSS 2.0